REPI

Eurafrica and its Business: the European Development Fund Between the Member States, the European Commission and European Firms


Auteur(s): 
DIMIER, Véronique
Editions: 
JEIH Journal of European Integration History, volume 23(2)
Année: 
2017
Pages: 
pp. 187 – 210
ISBN: 
ISSN print: 0947-9511, ISSN online: 0947-9511

DIMIERVéronique, Eurafrica and its Business: the European Development Fund Between the Member States, the European Commission and European Firms in JEIH Journal of European Integration History, 2017 volume 23(2), pp. 187 – 210 (DOI: 10.5771/0947-9511-2017-2-187)

Abstract

This article deals with the role of the European Commission in the management of the European Development Fund, the main financial instrument of the Yaoundé and Lomé Conventions with the African, Caribbean and Pacific States. It also deals with the strategies of the Member States and their firms to get EDF contracts. It argues that the European Commission put in place a system of EDF management well adapted to dealing with the neo-patrimonial administrations of most African countries. In this sense, the authority and legitimacy of the European Commission, in administering the fund, was based less on expertise than on clientelistic practices, featuring arbitrariness in the decision making, permanent exception to rules, opacity and the primacy of personal relationships with the Commission constituency, in this case, the African elite. The article also demonstrates that those clientelistic practices were largely fuelled by the Member States themselves, in their attempts to secure funding for ‘their’ firms and their ‘political’ clients in Africa. Hence, each Member State tried to derive as much benefit as possible from the fund, either by trying to change the rule of competition in its own favour or by playing the clientelistic card to its own advantage. This process resulted in an increasing of the autonomy and power of the Commission in running the EDF. It also led to many contradictions in the management of the EDF.

Résumé

L'article traite du rôle de la Commission Européenne dans la gestion du Fond Européen de Développement, l’instrument financier principal des conventions de Yaoundé et Lomé avec les États d'Afrique, des Caraïbes et du Pacifique (ACP). Il analyse également les stratégies des États membres et de leurs firmes pour avoir des contrats financés par le FED. Il démontre que la Commission a instauré un système de gestion du fond adapté aux méthodes néo-patrimoniales de la plupart des élites africaines après la décolonisation. Ainsi l’autorité et la légitimité de la Commission dans la gestion du fond étaient moins basées sur l’expertise que sur des liens de clientèle, l’opacité, l’arbitraire dans les décisions et l’exception permanente aux règles. Cet article démontre également que ce système clientéliste était largement soutenu et alimenté par les États membres dans leur volonté de contenter leurs entreprises et leurs clients en Afrique. Chaque État membre essayait ainsi de tirer le plus de bénéfices possibles du fond, soit en voulant changer les règles en sa faveur, soit en jouant à fond la carte clientéliste. Ce processus devait contribuer à renforcer le pouvoir et l’autonomie de la Commission, mais devait également mener à de nombreuses contradictions dans la gestion du fond.